De verschillende communities

Inmiddels zijn we een week in Ghana en hebben we alle communities bezocht die voor het onderzoek zijn geselecteerd. Ook hebben we verschillende mensen ontmoet die over de gezondheidssituatie gaan in de Volta Region, een soort ambtenaren.

Van de geselecteerde communities zijn er drie grote communities dichtbij, drie wat kleinere in de bergen, een kleine bij het Volta Lake en een kleine op een eiland. We werden overal hartelijk ontvangen en alle gezondheidswerkers waren positief over het onderzoek en wilden deelnemen aan de workshop. Het was erg indrukwekkend om de ziektebeelden die je uit de boeken weet, in realiteit te zien. Zo zagen we veel kinderen met wormen, polio, hepatitis, malaria, HIV/AIDS, epilepsy.

Van alle communities die we hebben bezocht maakte de communty op het eiland de meeste indruk. Het is erg klein, zo'n 600 m2, en sommige inwoners hebben nooit het eiland verlaten. Ze leven in erg primitieve omstandigheden en leven van vis en ruilhandel. Ze toiletteren waar ze willen en dragen nauwelijks kleding. Er is geen health care centre op het eiland. Dit kan leiden tot erg schrijnende situaties, zoals Edem vertelde:

'Op een van de eilanden was een vrouw aan het bevallen. Men zag dat het niet goed met haar en de baby ging en dat ze naar het ziekenhuis moest worden gebracht. Er was echter geen brandstof om haar met een bootje over het meer te varen. De moeder en de baby zijn beide overleden.'

Dit is slechts een verhaal, maar het is dagelijks aan de orde. Elke dag horen we meer verhalen over dingen die we in Europa niet eens kunnen bedenken.

Voor de rest leven we bijna als Ghanezen. Dat betekend tussen 20u en 21u gaan slapen en tussen 5u en 7u opstaan. We worden 's morgens gewekt door een koor van hanengekraai. Wel lekker om niet wakker te worden van een irritante wekker.. Inmiddels zijn we wel gesettled en kent de buurt ons een beetje. We weten ook waar we ons water en andere spullen het beste kunnen kopen. Vanmiddag is er weer markt, waar we verschillende fruit (mango, ananas, banaan en watermeloen) en groenten (paprika, tomaten, komkommer, uien) kopen.

Tot de volgende keer! Liefs, Ilse

Judith

Ha Ilse! Pfoeh, lijkt me heftig om dat allemaal te zien en horen. En wat staan jullie vroeg op! ;) fijn om te lezen dat je je draai al een beetje hebt gevonden. Wij denderen hier ook gewoon door; op het werk gaat het goed en ik woon inmiddels in Utrecht :) hoera eindelijk.

Succes verder! X

papa

hej ilse, leuk weer wat te horen. goed verhaal hoor. succes en tot horens.

Hester

Hallo Ilse,

Wat veel verdriet en ellende daar. Waar maken wij ons
hier in Nederland eigenlijk druk om hè? Veel sterkte
hoor!

Arjan, Marian en de kids

Tjonge, wat een verschil met ons welvarende westen!! We lezen je verhalen met veel interesse! Enne... zo'n annanas, smaakt die nu echt lekkerder daar dan dat we hem hier nuttigen?
Nou, de groeten en: goodgaon!

Marloes

Hee Ilse,

Leuk om je blog te lezen! Wel erg lijkt me, wat je daar allemaal tegenkomt.. Kunnen we ons hier niet voorstellen.
Is het verder nog een beetje uit te houden daar, qua temperatuur?

Groetjes Marloes

Ilse

Dag mensen,

Erg leuk om al jullie reacties te lezen. Bedankt!

Liefs, Ilse

Jos

Fijn om te lezen dat er veel animo is voor jullie onderzoek en workshop! Ga voor een goede overdracht van jullie kennis aan de ghanezen! Zo te lezen kunnen ze kennis goed gebruiken.
Leuk om te zezen wat jullie daar doen! Fijn dat je daar internetmogelijkheid hebt.
Succes en groeten!

Amber, Esther, Annelies, Elly, Janinca & Lotte

Ha Ilse,

we zitten hier vanuit Gambia jou mail te bekijken.
Super om je ervaringen te lezen en de foto's te zien!
Veel plezier!

Groetjes uit Gambia van ons allemaal!

Nanette

Hey Ilse!

Leuk dat je er vaak wat op zet, nou is het net of je niet zo ver weg bent! En je ziet er al mooi gekleurd uit. Hier is het nog steeds geen mooi weer :-( veel plezier met koninginnedag daar!
Groetjes Nanette

papa

mooi weer wat te horen van jou, haha op naar koninginnedag, maak er een mooi feest van! heb trouwens je laatste leffe opgedronken haha mar thef es
maakt! groetjes mij en bart.

schoonmama

Hoi Ilse, daar ben ik weer, fijn dat we op deze manier vaak contact met elkaar kunnen hebben. Leuk om van alles te lezen, wat je daar doet. Hier is alles oké. liefs Rina