Welcome to Ghana!

Dinsdag 17 april was het zover. Voor 3,5 maand naar Ghana. 's Avonds laat arriveerden we (Ella, Chloe en ik) in Accra waar we sliepen in Hotel Expo 67. De volgende morgen hebben we Meghan ontmoet, student International Relationsuit Canada. Daarna zijn we vertrokken richting hetNoorden naar Kpando, rechts naast het Volta Lake. We werden verwelkomd doorEdem Richard Adjordor, de stichter van de Hardthaven foundation, een tehuis voor aidswezen, en mede oprichter van UNiTED. We kregen twee aantwee een'appartementje' met een stapelbed, toileten douche (zonder stromed water). Er staat gelukkig wel een tank met water op de compound. Er is genoeg water beschikbaar, want we zijn in het regenseizoen. Dat betekend 's avonds een paar uur regen, en geen electriciteit.De eerste dagenzijn we vooral bezig geweest met acclimatiseren en de community (wijk) lerenkennen.We eten op de compound van Edem's familie; er wordt drie keer per dag een maaltijd voor ons klaargemaakt. Meestal rijst met kip, maar we eten ookblack eyes peas, bawku, obolo en ander lokaal voedsel. Gisteren hebben we delokale markt bezocht en verschillende fruit en groeten gekocht.

Voorde head count (het tellen van het aantal mensen met een beperking) gaan we samenwerken met lokale health workers (mensen die werken in de gezondheidszorg). Omdat zelfs bij hen een stigma heerst tegenover mensen met een beperking gaan we eerst een workshop organiseren om ons om duidelijkheid te verschaffen wat disability precies is.Maandag gaan we naar verschillende communities om te observeren hoe het leven daar is om zode workshop beter te kunnen voorbereiden. Tevens kunnen we dande health workers uitnodigen om deel te nemen aan de workshop. Zezullen beloond worden met een certificaat.

Volgende week is het koninginnedag, dat kunnen wevieren bij de Nederlandse ambassade in Accra. Ze hebben allemaal'Dutchie'eten zoals, stroopwafels, bitterballen, drop etc.

Leven in een ontwikkelingsland maakt je ergvindingrijk en creatief. Op elk 'luxeprobleem' vinden we wel iets.

Groetjes, en tot een volgendekeer!

Jos

Leuk om te lezen dat je in ghana aangekomen bent! Viel de reis mee? Heel veel succes met jullie oriëntatie daar en geniet er vooral van! ( voor je het weet zit je weer in het over-luxe-westen...)
Groetjes uit voorthuizen

Judith

Fijn dat het is goedgekomen met het afhalen op het vliegveld en met de slaapplaats! Blijf vooral posten, leuk om te lezen :)

Anne Marie

Leuk om je op deze manier te kunnen volgen !
Succes gewenst en groetjes van :
Marcel, Anne Marie Floor en Bram

Lenny

He Ilse,
Gelukkig is de reis goed gegaan en heb je je plekje gevonden. Succes en we zien uit naar je volgende verhaal.
Veel Liefs, Mark en Lenny

Matn

Mooi um te heurn at de reaize good is verloopn en a'j good zeent an ekömn. Heel völle succes doar :)

Ik veund a'k toch mer weainig wus oawer Ghana. Doarumme he'k dr n artikel oawer emaakt op wikipedia :). He'j wat te leazn: