De grotten van Lipke Todome

Afgelopen zaterdag zijn we 's morgens vroeg opgestaan en richting Hohoe en verder naar Wli vertrokken naar Lipke Todome. Het was even zoeken, maar uiteindelijk hadden we het bezoekerscentrum gevonden. En daar ontstond een heus gevecht wie welke man van het dorp ons naar de grotten mocht brengen. Eerst bleef het beperkt tot in het kantoor, later werd het verplaatst naar de straat en gingen zelfs de vrouwen er zich mee bemoeien.

Na een uur zijn we dan eindelijk vertrokken voor een klim naar de top van de berg. Het was een erg zware klim, maar zeker de moeite waard. We zagen verschillende prachtige uitzichten over zowel Ghana als Togo (het ligt op de grens met Togo). Bovenaan de berg zijn zes grotten, die vroeger bewoond door de Bakwa stam, de voorouders van de mensen uit Likpe Todome. De eerste grot werd gebuikt als een strategische plaats voor oorlogen, de tweede functioneerde als een wachttoren om de vijand te bespioneren. De derde grot was om dekking te zoeken terwijl de vierde grot het paleis was van de chief. De vijfde diende als gevangenis en de zesde is een lange verticale tunnel die werd gebruikt voor zowel wachttoren als rustplaats. Het was zeker de moeite waard om met touwen en lianen, over rotsen (niet naar beneden kijken!!), en door stof en regenwoud te klimmen. Nadat we alle zes grotten hadden gezien zijn we de weg via een andere weg dan de heenweg afgedaald en hebben we de Wadjakli Watervallen bekeken.

Toen we totaal uitgeput beneden kwamen realiseerden we ons hoe vies en plakkerig we waren. We zaten helemaal onder het stof van de grotten, onder zaden uit het regenwoud en overal zat zand. Toen we thuis kwamen hebben we eerst gedoucht en toen heerlijke geslapen!

Mams Elly

Heej Ils,

Tjonge hoe mooi!!
Echt wel een zware klim, maar goed dat je hem
niet met Annelies en mij hebt gedaan.
We hadden wel volgehouden hoor!!! :-)
Toch stiekem wel een beetje.....

Knuffel van mij.

Mijke

Heej Ilse!

Leuk om weer wat verhalen te lezen! Klinkt wel echt alsof jullie het nog helemaal naar jullie zin hebben :) En Nederlands voedsel, dat moet vast ook een verademing zijn ;) Het schiet echt al op met het onderzoek, tof hoor! Wanneer gaan jullie reizen? En wanneer gaan jullie ook alweer naar Nederland? Geniet nog maar! Veel plezier! Groetjes aan Chloe en Ella!