De laatste week

Inderdaad, vrijdag Kpando verlaten.. en daarmee een stap naar het einde van het disability onderzoek.

Inmiddels hebben we de laatste workshop gehouden. Iedereen was erg betrokken toen we de aanbevelingen voor verbetering vertelden. Er werd vooral veel over het Department voor Social Welfare (instituut waar je voor hulp moet zijn als je disabled bent) gesproken. Als je persoon met een disability bent moet je naar het kantoor van Social Welfare reizen en je inschrijven om in aanmerking te komen voor financiele hulp. 2% van de begroting gaat naar Social Welfare en deze mag dit verspreiden over mensen met een disability, speciaal onderwijs en organisaties die betrokken zijn bij disability. Van alle 72 mensen die we hebben geinterviewd, wisten maar twee personen van Social Welfare af! Is dit niet schrikbarend weinig? Daarnaast blijkt nog dat het geld, waar Social Welfare over beschikt, vaak niet op de juiste plaatsen komt. Toen wij daar naar Social Welfare gingen om de directeur te interviewen, schrokken we nog meer. Er werken namelijk maar twee mensen bij Social Welfare voor het hele Kpando District! Die kunnen toch nooit alle op tijd behandelen?

De hele workshop duurde een paar uur, dit is slechts een element waar veel in verbetert kan worden. We hadden een lunch geregeld ter afsluiting en iedereen kreeg een groepsfoto als bedankje. Zonder alle vrijwilligers was dit onderzoek zeker niet gelukt!

Omdat we zoveel adviezen hebben voor allerlei instanties, maar ook voor de community zelf, hebben we besloten om niet zelf terug te gaan naar de communities. Het is jammer om snel een uurtje naar iedere community te gaan en snel alle informatie af te raffelen, als je zoveel te vertellen hebt. We gaan daarom een andere vrijwilliger van United trainen om naar de communities te gaan. Zij kan daar dan een paar uur blijven en alles in makkelijk Engels aan iedereen uitleggen.

Wat grappig is als je zoveel (Afrikaans) Engels praat en af en toe Nederlands, is dat je veel nieuwe woorden ontwikkelt (opsolven = oplossen, put it daar maar = leg het daar maar) of Afrikaanse gewoonten overneemt. Bijvoorbeeld bijbegroeting zeggen: you're welcome; of bijafscheid: God bless you. Daarnaast nodig je mensen uit als je zelf aan het eten bent: you're invited. Het zal niet meevallen om straks weer behoorlijk Nederlands te spreken.

Nog drie nachtjes! Dan komt Gerbert! Nog vijf nachtjes! Dan reizen!

Anne Marie

Geniet van de laatste weken en ik zie je weer in september !

Gerieke

Hopen dat je onderzoek een steentje kan bijdragen aan verbetering van de gezondheidszorg daar :) Jullie hebben in ieder geval supernuttig werk verricht. Geniet van de laatste weken in Ghana & het bezoek van Gerbert! Fijne tijd samen!
Liefs

Marian

ja.... ik zie dat het nog 16 dagen duurt voor je weer voet op Nederlandse bodem zet!! Achteraf is de tijd toch nog wel snel gegaan. Ik denk dat je dat zelf ook wel zo ervaart. Jullie hadden een vrij strak programma, maar gelukkig hebben jullie het voor jullie belangrijkste deel afgemaakt. Nu hopen dat het ook verder nog wat zal uithalen. En dat die mensen daar daadwerkelijk meer hulp zullen krijgen.
Geniet nog even van de cultuur daar!!
Fijne dagen met Gerbert en een goede thuiskomst.
Als je thuiskomt zijn er veel met vakantie denk ik -wij wel in ieder geval-, maar we hopen je snel te spreken.
In ieder geval met de verjaardag van oma Voortman neem ik aan!!
Groetjes!!

Lenny

morgen vertrekt je mannetje, ik zal hem persoonlijk op schiphol afleveren! veel plezier samen en geniet ervan. Liefs ons