De workshop

De workshop ging goed! Bijna iedereen was gekomen (alleen de health volunteer van Gabikpo niet, waarschijnlijk omdat het regende en hij niet over het Volta Lake durfde, niemand kan hier zwemmen). Om half tien konden we starten met het voorstellen aan elkaar, waarna de brainstorm sessie kon beginnen. Ze verrasten ons erg; velen wisten veel te vertellen over disability. Ook gingen ze soms met elkaar in het Ewe in discussie, zodat we er niks van konden verstaan. Maar zo leren ze ook van elkaar, dat is beter. Uiteindelijk zaten we allemaal op een lijn en konden we over het onderzoek gaan praten. Ze gaven erg goede feedback over onze voorbereide vragen voor de headcount. Ook gaven ze ons wat tips over hoe we het beste de community konden bereiken.

Omdat disability met veel mensen in aanraking komt, wisten ook zij veel verhalen te vertellen over mensen die leven met een disability. Sommigen worden gediscrimineerd, anderen worden wel opgenomen in de maatschappij. Sommigen moeten bedelen, anderen kunnen wel werken. Wat ook vaak voorkomt zijn baby's met disabilities. Vaak worden hiervan de ouders (voornamelijk de moeder) van beschuldigd. Zoals Edem vertelde:

Als een vrouw ontdekt dat ze buitenechtelijk zwanger is, is er een kans dat ze overgaat op abortie. Omdat abortie niet legaal is in Ghana, zal ze via vrienden en kennissen vragen hoe ze het beste kan aborteren. Een van de opties zou zijn om ongeveer 50 pillen chloroquine (anti-malaria) te nemen. Dit veroorzaakt in veel gevallen blindheid bij het ongeboren kind.

Morgen gaan we weer naar Gabikpo om deze health volunteer te trainen, waarna we meteen de head count gaan starten omdat het eiland zo slecht te bereiken is. Vervolgens gaan we het weekend rustig aan doen en maandag naar Accra voor koninginnedag!

Groetjes!

mams Elly

Ha die Ilse,

We zijn net terug uit Gambia en ik was erg nieuwsgierig naar je foto's. Vandaar deze... midden in de nacht. Je maakt er veel bijzonders mee. Wij hebben met z'n allen een fijne reis gehad en hebben weer 45 nieuwe kids in het program.

Liefs van mams.

Annelies

Ha Ilse,

Wat geweldig allemaal.
Ik heb zoveel vragen dat ik niet weet waar ik moet beginnen.
Lijkt me beter dat ik even langs kom.
Het was in Gambia ook weer super en weer veel te kort .

Gr Annelies