Funeral weekend

Het weekend is zojuist begonnen; en dit weekend is het funeral weekend. Dat betekend dat er weer veel mensen begraven gaan worden. Wanneer iemand overlijdt wordt hij/zij naar het mortuarium van het ziekenhuis gebracht en zal daar blijven tot de begrafenis geregeld is. Dit kan soms duren tot twee jaar na overlijden! Op vrijdag halen groepen mensen het lichaam uit het mortuarium en brengen deze in optocht naar het huis van de overledene. Omdat wij vlakbij het ziekenhuis wonen konden we het vrijdag ritueel goed volgen. Er werd veel gedronken, gedanst en gezongen. Meestal wordt er rode kleding gedragen; wat staat voor een jong overlijden of een overlijden na een verkeersongeluk. Dit komt hier - helaas - veel voor. Op zaterdag vind vervolgens de begrafenis plaats, waarna er op zondag een dienst in de kerk plaatsvindt.

Gisteren zijn we ook begonnen met de head count op Gabikpo (het eiland), wat we vandaag hebben afgemaakt. We werden goed geholpen door verschillende Ghanezen; wat erg fijn was omdat wij Engels spreken en het vertaald moest worden naar het Ewe en naar de taal van het eiland. Er kwamen vooral veel oog- en oorproblemen voor, wat waarschijnlijk komt door het duiken. We zijn blij dat we het eiland afhebben omdat het lastig is om er te komen. Een boot regelen is lastig, maar ook het immigratie kantoortje aan de oever van het meer zorgt voor veel oponthoudt. Eerst omdat onze paspoorten telkens gecontroleerd moesten worden; nu omdat de immigration officer verliefd is geworden op Meghan..

Het is goed dat er controle is bij het Volta Lake omdat er veel child trafficking plaatsvindt. Dit houdt in dat kinderen als slaven worden verkocht of gestolen om aan de slag te gaan als bijvoorbeeld visser. Soms kunnen ouders zo wanhopig zijn dat ze hun kind te hulp aan bieden als slaaf voor bijvoorbeeld 100 Cedi's per jaar (50 Euro).

Morgen zijn we lekker vrij. Maandag vertrekken we vroeg in de ochtend naar Accra om koninginnedag te vieren! Dinsdag komen we terug en woensdag starten we de head count in andere communities.

Liefs, tot de volgende keer.

Mark en Lenny

Een fijne koninginnedag gewenst! we blijven je volgen en zijn benieuwd naar de volgende lading foto's. Lieve groetjes, van ons

Oma Voortman

Ik hoppe dat oe daar good geet en aj t zo lange vol kunt kol'n.
De groot'n van oe oma.

Arjan en zo...

Vie hebt Koninginnedag zo'n beetje had hier, maar vie hann mooi weer!!
Vie doot 'n beetje Riessens, vie zint bange aj aars voort allenig maar Ghnees met oons kuiert. Da kunne vie nie verstoan!!
Ilse goodgaon!!

Zus

Hey Ils,

Wat leuk om telkens je verhalen te lezen. Je schrijft net als de verhalen die je schreef in Maroc :) hihi. Foto's zijn ook mooi en wat een ervaring om tussen al die mensen op die manier te mogen helpen!
Fijn dat het daar nog steeds goed gaat! Mama is al wel een beetje druk met Ghana hoor. Ik wil wel mee......

Ik kijk uit naar een volgend verhaal dus schrijf maar snel weer wat! XX oe zusje.