Meivakantie in Ghana

Dag mensen,

Na een lange week ben ik eindelijk weer online. Er was een enorme stroomstoring in Kpando en omstreken zodat we een paar dagen geen electriciteit hadden.

Zoals gezegd, vierden we koninginnedag in Accra. We zijn 's morgens vroeg vertrokken met een trotro (soort bouwbusje waar 12 zitplaatsen in zijn, maar veel meer mensen in kunnen) richting Accra. Daar zijn we eerst naar het winkelcentrum gegaan. Wat was het fijn om weer blanke mensen te zien! En westers eten! 's Avonds om half 7 begon de receptie bij in de tuin bij het huis van de Nederlandse ambassadeur in Ghana. Er werden drankjes aangeboden en er waren allerlei hapjes (waaronder haring met uitjes). Nadat de ambassadeur een toespraak had gehouden zongen we het Wilhelmus. We hebben ook veel belangrijke mensen ontmoet, waaronder mensen van de regering en andere hulporganisaties. Rond 8 uur begon het feest op de Nederlandse school in Accra. Daar kregen we oranjebitter, broodje rookworst, patat met mayonaise, frikadel en kroket. Blijkbaar wisten de Ghanese koks niet wat ze ermee aan moesten; mijn kroket was van binnen bevroren. Maar wel lekker! De nacht brachten we door in Accra, waarna we dinsdags de trotro terug naar Kpando hebben genomen.

Woensdag en donderdag zijn we verder gegaan met de head count. Gabikpo, Vakpo, Aveme Amanfroum en Aveme Dzogbedge zijn inmiddels geteld. Vrijdag hadden Chloe en ik een lekkere dag vrij zodat we onze was (met de hand!) konden doen. Bovendien begon er vrijdag weer een funeral weekend. Dit weekend was de begrafenis van Sweet Mama, een erg geliefde vrouw in Konda (community waar wij wonen). Ze had een salon achter ons huis. Er kwamen veel mensen naar het ziekenhuis om haar lichaam op te halen. Jessy vertelde dat de lichamen in doeken gewikkeld en boven op elkaar gestapeld in het mortuarium liggen. Er zijn geen lijkwagens en een ambulance kan niet iedereen betalen; dus vaak wordt een lijk 'gewoon' opgehaald door een taxi. Vrijdag zag ik zo'n taxi, waarvan de passagier in doeken gewikkeld op de achterbank zat. Een erg naar gezicht, maar zo is de gang van zaken hier nu eenmaal.

We zaten al dagen zonder stroom (gelukkig was er volle maan!) en daarom besloten we om zaterdag naar Ho te gaan. Daar is een hotel met electriciteit (!) en een zwembad. We hebben enorm genoten van het zwembad, de douche en het schone gevoel!

Vanmorgen zijn we verder gegaan met de head count in Dzoanti. Morgen hopen we ook deze community af te hebben. Dan zijn we over de helft. Waarschijnlijk zijn we aan het eind van deze week klaar.

Bedankt voor alle leuke reacties. Ik mis Rijssen wel.

Liefs, Ilse.

mams Elly

Ha ha dat zal best.
Denk dat Rijssen jou nog meer mist.

Ina Nijzink

Hee Ilse,

Na het lezen van dit verhaal ben ik dan toch maar wat blij dat ik daar mijn werk niet uit hoef te voeren.

Heel veel succes en de groeten, Ina

GJ & D

Hoi Ilse,

Leuk om je verhalen te lezen... Heftig allemaal zeg!
Heel veel succes!
liefs Gert-Jan, Dianne & Thijs

Rina

Hoi Ilse,
Fijn om weer wat van je te horen, we missen jou ook, maar fijn dat het allemaal goed gaat. Knap dat jij je daar zo goed kunt aanpassen.
dikke knuffel Rina.

Annelies

Ha die Ilse,

Ik word nu toch wel echt nieuwsgierig wat je daar allemaal aan het doen bent.
Fijn dat het je goed gaat.

Annelies

wim kreijkes

Ilse : ik neem aan dat jij het Wilhelmus met jouw alt-sax hebt begeleid ! Misschien een idee : de volgende reis ons koperensemble en saxofoonkwartet mee ? lijkt met reuze gezellig ! Mocht het goed bevallen daarna met onze kapel! serieus : nog veel plezier en succes aan die kant van de wereld. Wim en Carolien en een stevige poot van Bobo ! !

Judith

Haha Ilse, ik zie zo'n Ghanese kok al helemaal verbaasd naar dat rare Nederlandse voer kijken. Wat een combinatie ook, rookworst, haring, kroketten en oranjebitter! Maar je zult er vast van genoten hebben.

Fijn dat het zo voorspoedig gaat met de headcount! Succes nog!

Xx

Es

Krijg nog geen mailtje als je een nieuw verhaal hebt geschreven. Heb maar even opnieuw erin gezet. :)

Knuffel vanuit hier!

Daphne

Hee Ilse!

Klinkt als een mooi avontuur wat je daar meemaakt! Ook veel heftige dingen zeg..

Veel plezier en succes met het onderzoek!

liefs