Another week in Kpando

Deze week zijn we voornamelijk in Kpando Konda geweest. We hebben alle data van de headcount eerst in Excel gezet en toen geimporteerd in SPSS. Wel een enorm karwei, we hebben namelijk 4445 mensen in ons onderzoek, waarvan er 618 een disability hebben. Voor elke community hebben we de resultaten geanalyseerd en een mooie sheet gemaakt. Vanmorgen was de tweede workshop gepland, waar iedere community een sheet kreeg met de resultaten. Ze waren heel erg betrokken bij het onderzoek en gaven ons goede tips voor de interviews. Na de workshop hebben we nog samen gelunched, onder het genot van een groep drummers. Deze drummers bestaan uit verschillende mensen van de special need school. Daarom noem ik ze special people.

We hebben ook een nieuwe bewoner op de compound. Haar naam is Pineapple, en ze is een schildpad. Ze is gevonden op een boerderij en we hebben haar van Edem gekregen als huisdier totdat we vertrekken. Ze is zo groot als een 2 Euro munt.

Af en toe moet je ook een beetje vakantie vieren. Daarom gaan we morgen naar een plaats aan het Volta Lake en hebben we een heus chalet gehuurd. Het schijnt dat je daar heerlijk (en verantwoord; geen ziektes etc.) kunt zwemmen in het meer. In de buurt is er een bead-factory waar ze glazen kralen maken en misschien kunnen we nog de belangrijke stuwdam bezoeken die een groot deel van Ghana van stroom voorziet.