Weer een stapje verder

Inmiddels zitten we half juni en hebben we de diepte-interviews met de mensen met een disability (beperking) afgerond. Van elke disability (zien, horen, mobiliteit, zelfverzorging, spreken en mentaal) en van gradatie (mild, gemiddeld, ernstig, niet mogelijk) hebben we drie interviews afgenomen. Dat komt uit op 76 interviews in totaal.

Volgende week gaan we de interivews nog uitbreiden met interviews bij diensten en organisaties, zoals de zorgverzekering, health assembly, dokter, zuster, kruidengeneesheer en gebedsgenezer.

Die interviews hebben we natuurlijk niet met ons drieën alleen gedaan. Daarbij hebben ons verschillende contactpersonen en vertalers geholpen. Anders was het echt onmogelijk! De meeste mensen konden namelijk alleen de lokale taal Ewe spreken. Ik zal jullie nog even een lesje geven van een standaard conversatie.

< Ndiena < Goedemorgen
> Ndie > Ook goedemorgen
< Appemmetò? < Hoe is je huishouden, hoe is alles?
> Èdò > Goed!
< Olienuera? < Hoe gaat het met jou?
> Ee > Het gaat goed
< Weezo < Welkom hier
> Joo > Ok

Ook de voetbal krijgen we hier wel mee! Ghana is echt een voetbal land. We zijn dan woensdag ook naar de voetbalbar geweest (lees: veel houten bakjes voor een kleine tv). Zie de foto's voor de oranje sfeer!

Tot de volgende keer maar weer!

Judith

Haha! Ik vind het wel mooi om te lezen dat 'Ok' zowel in het Ghanees als Twents 'Joo' is. Al betekent het in Twente ook 'Ja', 'Ja, is goed', 'Ja, heb ik', 'Doei', 'Hoi', 'Heeeee' et cetera ;-)

Wat goed dat jullie al zover zijn gekomen met het onderzoek! Had je van tevoren niet durven denken he? Heel veel succes nog bij de laatste interviews!

Liefs,
Judith

schoonmamam

Hoi Ils, alweer een week verder, de tijd vliegt , zowel daar als hier. Zo te zien, tilliften kennen ze niet.
succes verder liefs Rina

Lenny

Mooi om je belevenissen te blijven lezen. heb zondag even de mooie tuin bij gerbert bekeken, maar die had je zelf ook al gezien via de foto's hoorde ik. Geniet nog lekker van de tijd dat je daar bent. Nog 4 weken en dan krijg je weer gezelschap! Liefs

Marian

Was benieuwd of je er al weer wat op had gezet. Zat toevallig even in je reisboek te lezen toen Gerbert kwam. Arjan had hem nog wat beloofd en ik zal ook kijken of ik iets kan vinden voor zijn koffer.
Heb hem wel geadviseerd om vooral bruin brood met kaas mee te nemen!!!
Nou meid, je kan onderdehand gaan aftellen......
Goodgaon!!

Ilse @ Marian

Nou, dat heb je heel goed geadviseerd :-)!